Looking for Spiderman
(development phase)


البحث عن سبـايدرمـان
(مشروع قيد التطوير)

إخراج
نادية غانم

إنتاج
نادية غانم
قبلة فى الصحراء

اللغة
العربية

Director
Nadia Ghanem

Producer/co-Producer
Nadia Ghanem
A Kiss in the Desert


Language
Arabic

الجوائز
٢٠٢١: ١٥٠٠ دولار أمريكى فى صورة
جلسات استشارية: قبلة فى الصحراء
٢٠٢٤: منحة برنامج الأفلام الوثائقية: أفاق
Awards and Prizes
2021: 1,500 USD in the form of
consultation sessions: A Kiss in the Desert
2024: The Documentary Film Programme: AFAC

الملخص


بينمـــا تصـــاب جـــدتى بالخـــرف وتبـــدأ فى تصــــوّر قريبهـــا وزيـــر الدفـــاع سيء السمعـــة الذى جـــاءت هزيـــمة ١٩٦٧ فى عهــده، يضطـــر أبى للتعـــاطى مع خيبـــات حيـــاته. يجـــد أبى نفســــه مجبـــورًا على التعامـــل مع قـــرار ابنـــه تـــرك دراستـــه لينضـــم للجيـــش الفرنســـى. يشعـــر الأب بأنه ملاحـــق بلعنـــة «الأفيـــال»، وهى روايـــة كتبهـــا جـــدى منـــذ أربعيـــن عــــامًا. تحكــــى الروايـــة عن رجل فقـــد ابنـــه لصالـــح ميليشيـــا أجنبية مسلحـــة؛ حكــاية تكـــرر نفسهـــا بصورة فجـــة فى الحـــاضـــر. ليحـــرر نفســـــــــه من هـــزائم الماضـــى التى لا تـــزال تلاحـــق عائلتـــه، يقرر أبى، فى خطـوة رمـــزية، أن يهـــدم حـــوائط بيـــت أمـــه، ليعيـــده لشكـــله القديـــم قبـــل ١٩٦٧

Synopsis


As his mother slowly loses her memory and begins calling for her deceased cousin, the former Minister of Defense during the 1967 defeat against Israel, my father faces his own turmoil. He grapples with his son’s decision to join the French army, feeling haunted by “The Elephants”, a book written 40 years earlier by his own father. In the book, a man loses his son to a foreign paramilitary group, a narrative now eerily mirrored in his own life. To break this cycle of intergenerational defeat, my father takes a symbolic step and demolishes the walls of the family house, restoring it to its original design before 1967.

عن المخرجة


نادية غانم صانعة أفلام من القاهرة، مصر، تقيم حاليًا فى باريس، فرنسا.  فيلمها القصير الأول، ثلاثة اختفاءات وأغنية (٢٠٢١)،  عرض فى النسخة الثالثة والأربعين لمهرجان القاهرة السينمائى الدولى، مصر؛ مهرجان إيماج للأفلام، كندا؛ مهرجان السينما العربية النسائية، البرازيل؛ وحاز جائزة أفضل فيلم قصير فى مهرجان قابس، تونس، وجائزتى الجمهور والنقاد فى مهرجان منصات، مصر

تعمل نادية حاليًا على فيلمها الطويل الأول، البحث عن سبايدرمان، والذى قد حاز على منح تطوير المشاريع من قبلة فى الصحراء، راويات، تو ستوريز برودكشن، دوكس بوكس، كما حصل على منحة برنامج الأفلان الوثائقية من أفاق وشارك فى برنامج تطوير مشاريع الأفلام من ستوديو سين. بجانب عملها كمخرجة، نسقت نادية برامج أفلام للنسخة الرابعة والعشرين من مهرجان ڤيديوإكس بازل، وتعمل كمبرمجة لبانوراما الفيلم الأوروبى منذ ٢٠٢٢. كذلك عملت كمديرة مشاريع فى مدرار للفن المعاصر، حيث نسقت النسخة العاشرة من مهرجان القاهرة للڤيديو


About the Director


Nadia Ghanem is a filmmaker who lives and works in Paris. She recently finished her first short film as a director Three Disappearances And A Song (2021) which premiered at the 43rd edition of the Cairo International Film Festival, Images Festival, Cinema Árabe Feminino in Brazil and received the best short film award at Gabes Cinema Fen (Tunisia) as well as the audience and Jury awards for best short film at Manassat Film Festival in Cairo.

Nadia is currently working on her first feature Looking for Spiderman which received development awards from A Kiss in the Desert, Rawiyat Film Collective, Two Stories Production, Dox Box, AFAC, and is part of the Studio Seen program. In parallel to being a filmmaker, Nadia Ghanem curated film programs for the 24th edition of the Videoex festival in Basel and since 2022 has been a programmer for the Panorama of the European Film organised by Zawya Arthouse Cinema in Cairo. She also works as a Program Manager at Medrar for Contemporary Art where she coordinated the 10th edition of the Cairo Video Festival.