صممت ورشـــــة وش وضهــــــر لتحفيز صناعة السينما الإبداعية، وتشـــجيع جيل جديد من
الفنانين البصريين المقيمين في مصر. تستقبل النسخـــــــة الأولى للورشة المصممـــــة من قبل مجموعة قبلــــــــة
في الصحــــــــراء، بدعم من مفردات، تستقبل حتى ١٤ مشـروع قائم على عملية اكتشـــــاف الذات من خلال الأفلام. في الورشــــــة سيطــــــور المشــاركون مشــــاريعهم عن طريق مشــــــاركة العملية الإبداعية لمرحـــــلة ما قبل الإنتاج مع صــــناع الأفلام المشـــــــــتركين في الورشـــــــــة، وبمعاونة فريقنا. مع نهاية الورشــــــــة، ستكـــوّن للمشـــــاريع المشـــــاركة ملفًا كاملًا - دوسيـــه (الملف المستخدم للتقديم للمنح الإنتاجية)
.كما سيتم اختيار مشـروعين لدعم إنتاجى من قبلــــة
في الصحـــــراء
_________
أقيمت الورشــة أســبوعيًا، وعلى مدار شــهرين، من ٢١ ســــبتمبر حتى ٩ نوڤمــــبر، ٢٠٢١
Google Meet أقيمت اللقاءات فعليًا فى مقر سيماتك، وافتراضيًا من خلال
غطى القيمون على الورشة موضــوع سينمــا الســيرة الذاتية، مناقشــين فكرة التعبير عن الذات بشكلها العام، كما ناقشوا تاريخ، أشــكال، ونماذج التعبير عن الذات سينمائيًا بشكل خاص. فى أثناء النقاشات، عمل المشاركون على تطوير مشـاريعهم الخاصة على حدى؛ بإرشــاد من القيّمين ومن خلال النقاشات الجماعية مع باقى المشاركين، وبالتالى قاموا بتكوين ملفات كاملة لمشاريعهم
استضافت الورشة متحدثيْن: أليســا ليبوڤ، المخــرجة والباحثة الأمــريكية، والتى تحدثت عن كتابها، سينما الذات، مع المشــــاركين. وعليا أيمن، المخــرجة والمبرمجة المصرية، والتى ناقشت تجربتها الشخصية فى صنع أفلام السير الذاتية، كما شاركت آراءها حول سينما الذات فى المنطقة
. اختتمت الورشة فى ٩ نوڤمبر
حصلت ٣ مشاريع، من أصل ١٠، على منحة ورشة وش وضهر. المشاريع الحاصلة على المنحة هى
.١.أربعة أحلام، حقيقة واحدة، إخراج يمنى خطاب
ترى المخرجة جدها المتوفى فى الحلم، يأكل لحمًا على رأس الطاولة. يزعجها الحلم وتبحث عن تفسير بلا جدوى
حصل المشروع على منحة ٣٠٠٠ دولار (١٠٠٠ نقدًا فى صورة المنحة الإنتاجية، و٢٠٠٠ فى صورة ثمان جلسات استشارية)
.٢ . البحث عن سبايدر مان، إخراج نادية غانم
يقرر أخو المخرجــــة، الذي يدرس القـــانون فى فرنســــا، التخلى عن دراســـته الجــــامعية، والالتحاق بالجيش الفرنسى
حصل المشروع على منحة ١٥٠٠ دولار (فى صورة ٦ جلسات استشارية)
.٣ . البيت، ربما، إخراج رانيا زهرة
يطارد أحلام المخرجة بيت طفولتها، فتقرر البحث عن كنه البيت ومعناه حتى تتصالح وأشباح الماضى
حصل المشروع على منحة ٥٠٠ دولار (فى صورة جلستين استشاريتين)
The Vice Versa workshop was designed to stimulate creative filmmaking and encourage a new generation of visual artists in Egypt. Developed by the collective A Kiss in the Desert, and supported by Mophradat, this first edition welcomes up to 14 projects focusing on different modes of self-exploration and autobiography through moving-image and film formats. During the workshop, the participants will develop their projects by sharing the creative process of pre-production with the other filmmakers and under the guidance of our consultants. By the end of the workshop, each project will have a complete dossier (used to apply for film funds and grants), and two projects will be selected to be produced with the support of A Kiss in the Desert.
_________
The workshop was held weekly, from September 21, until November 9, 2021, both in-person at Cimatheque, and virtually via Google Meet.
During the workshop, the supervisors addressed the topic of 'first person cinema', discussing the very notion of self-representation, its history, and the different formats applied to self-investigation as a cinematic genre. In the meantime, the participants worked on their respective projects while receiving individual and collective feedback, and developed their film dossiers.
The workshop hosted two guest speakers: Alisa Lebow, filmmaker and film scholar, who discussed her book, The Cinema of Me, with the participants; and Alia Ayman, filmmaker and film programmer, shared her experience making a first person film, and her reflections on first person cinema in the region.
The workshop was concluded on November 9.
Three, out of the ten participating projectrs, were selected to receive the Vice Versa Grant. The recipients are:
1. Three Dreams, One Reality, directed by Yomna Khattab.
The filmmaker sees her deceased grandfather in a dream, eating beef, happily, on the head of the table . The visit drives her to further invistigate the relationship she had with the male figures of her family.
The project recieved 3000 USD (1000 USD in cash for production, and 2000 USD in the form of 8 consultation sessions).
2. Looking for Spiderman, directed by Nadia Ghanem.
The filmmaker’s brother, who studies law in France, decided to drop out of university to join the French army, cutting ties with his family.
The project recieved 1500 USD (in the form of 6 consultation sessions).
3. Home, Somewhere, directed by Rania Zahra.
The filmmaker is haunted by her childhood family house. In an attempt to reconcile
with her memories, she chases the very notion of home.
The project recieved 500 USD (in the form of 2 consultation sessions).
The Workshop is supported by